NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
اللَّيْثُ
عَنْ
جَعْفَرِ
بْنِ رَبِيعَةَ
عَنْ
الْأَعْرَجِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ إِذَا
سَمِعْتُمْ صِيَاحَ
الدِّيَكَةِ
فَسَلُوا
اللَّهَ
تَعَالَى
مِنْ
فَضْلِهِ
فَإِنَّهَا
رَأَتْ
مَلَكًا
وَإِذَا
سَمِعْتُمْ
نَهِيقَ
الْحِمَارِ فَتَعَوَّذُوا
بِاللَّهِ
مِنْ
الشَّيْطَانِ
فَإِنَّهَا
رَأَتْ
شَيْطَانًا
Hz. Ebu Hureyre'den
(rivayet edildiğine göre)
Nebi (s.a.v.) şöyle
buyurmuştur: "Horoz ötüşünü duyduğunuzda yüce AIIah'dan fazlını (bereket ve ihsanını) isteyiniz. Çünkü o
(anda) melek görmüştür. Eşek anırması işittiğiniz zaman ise şeytan'dan Allah'a sığınınız.
Çünkü o (o anda) şeytan görmüştür."
İzah:
Buhari.
bedü"l-Halk; Müslim, zikr; Tirmizî. Daavat: Ahmed b. Hanbel, II, 306, 321,
364.
Kadı Iyaz dualarımızı,
horoz öterken etmemizin emr olunması,
meleklerin edilen duaya âmin demelerini ve duacı mü'min hakkında şehadet ve
istiğfar etmelerini ve bu suretle dualarımızın icabete mazhar olmalarını temin
içindir, demiştir. Sa'Icbî'nin rivayetine göre Nebi (s.a.v.): "Üç sese,
Allah muhabbet eder: Horoz sesi, Kur'ân okuyan mü'mimn sesi, bir de seher vakti
Allah'a isti-ğar edenlerin sesi" buyurmuştur.
Bu hususta İbn
Hibban'ın, Bezzar'dan da şu rivayetleri vardır. îbn Hibban, Sahih'inde
Rasûlullah (s.a.v.)'in: "Horoza sövmeyiniz, ona seb etmeyiniz. O sizi
namaza davet eder" buyurduğunu tahric etmiştir. Bezzar'in rivayetinde de
bir kere Rasûlullah (s.a,) yakınında bir horoz ötmüş-tü de orada bulunanlardan
bir kişi horoza:
Allah lanet etsin!
demişti, bunun üzerine Nebi efendimiz:
Hayır, sakın öyle
söyleme, o seni namaza davet ediyor, buyurdu. Görülüyor ki horozun sair
hayvanlarda bulunmayan müstesna bir hususiyeti vardır, ki o da, gecelerde
fasıla ile zaman zaman ötmesi kronometre gibi hiç şaşmaksızın ve gece ister
uzasın, ister kısalsın bu sayhaların şafaktan önce ve sonra muttarid bir halde
tevsalî eylemesidir. Bu sebepten Kadı Hüseyn, Rafiî gibi bir kısım fukaha namaz
vakitlerinin tecrübeli horozların sesiyle tayin ve ona itimad edilmesi caizdir,
demişlerdir.
Davudi demiştir ki:
Horozda bu hayvandan Öğrenilmeğe değer beş şey vardır ve şunlardır, güzel ses,
seher vakti erken kalkmak, cömertlik, cinsî kıskançlık, aile bereketi.
Horoz sesi ne kadar
güzelse merkep avazı da o derece çirkindir ve is-tâzeye layıktır. Ebu Musa
el-İsfehanî'nin Tcrğib'inde Ebu Rafi'den tah-ricine göre. Rasûlullah (s.a.v.)
merkep, şeytan görmedikçe anırmaz. Merkep amrınca siz Allah Teâlâ'yı zikredin.
Bana da salavat getiriniz, buyurmuştur. Hadis-i şerif, salih insanların
bulunduğu yere rahmet indiğine ve bu gibi zamanlarda duanın müstehablığına,
masiyet ehlinin bulunduğu yere de Allah'ın gazabınının indiğine bu gibi
zamanlarda Allah'a sığınmanın müstehaplığına delalet eder.